Föreläsningar

  

Föreläsningarna är öppna för allmänheten

och genomförs i samarbete med  

 

Plats och tid enligt följande: Oftast tredje torsdagen i feb, mar, apr, sep, okt och nov

Plats: Museets annex (Tummelisas väg 2, inne på Ljungbyhed Park)

Tid:   Kl 19:00 – ca kl 21 (med avbrott för kaffe)

 

Tyvärr blev det inga föreläsningar under våren 2017.

Vi hoppas komma tillbaka i höst.

 

 

 

Genomförda under hösten 2016:

Torsdagen 10 nov: Skånes Flygvapen – Sven Scheiderbauer 

Torsdagen 20 okt: Anslutit till F5 kamratförenings föreläsning på Golfkrogen

Torsdagen 22 sep: Mitt liv som militärflygare – Kurt Gustavsson

 

 

Genomförda under våren 2016:

Torsdagen 14 apr: Mitt liv som pressfotograf -  Rickard Nilsson     

Torsdagen 17 mar: Finns det renar i Skåne? – Helena Dådring

Torsdagen 18 feb: Hur byggdes regalskeppet Vasa?  -  Karl Olof Wesslén

 

Genomförda under hösten 2015:

Torsdagen 19 nov: Om den flygande bonden på Simmelsberga  -  Christer Esbjörnsson

Torsdagen 15 okt: Om general Bengt G:son Nordenskiöld – Sven Scheiderbauer

Torsdagen 17 sep: Nödlandade/havererade flygplan under andra världskriget i vår närhet Åke Lundberg

 

Genomförda under våren 2015:

Torsdagen 16 april: Enoch Thulins Flygskola på Ljungbyhed  -  Sven Stridsberg

Torsdagen 19 mar: Nya HD/NST  -  Lars Johansson

Torsdagen 19 feb: Säterier och järnbruk i Snälleröd och VägaskedGunnar Ehnberg

 

Genomförda under hösten 2014:

Torsdagen 20 nov: När Nobile räddades 1928 – Bertil Larsson

Torsdagen 16 okt: Fordonskontroll på väg – Jan-Olof Lindfors

Torsdagen 18 sep: Att skapa fred i ett land – Stig Kryhl

 

 

Genomförda under våren 2014:

Torsdagen 10 april: En upp- och nervänd värld – Hasse Rundblad

Torsdagen 20 mars: 20 år med HerculesBengt Damberg

Torsdagen 27 feb: Arvid Flory, F5:s förste chef  -  Bertil Larsson

 

Genomförda under hösten 2013:

Torsdagen 14 nov: Gör hjälpen nån nytta?  -  Christina Vigre Lundius

Torsdagen 17 okt: Att skapa fred i ett land  -  Stig Kryhl

Torsdagen 19 sep: Växthuseffekten - myt eller verklighet?  -  Bertil Larsson

 

Genomförda under våren 2013:

Torsdagen 18 apr: Från lågstadielärare till landshövding  -  Margareta Pålsson

Torsdagen 21 mar: Försvarsmakten idag  -  Jan Hindorf

Torsdagen 21 feb: Undervisning och upplevelser i japanska skolor  -  Laila Gustavsson

 

Genomförda under hösten 2012:

Torsdagen 15 nov: Bilder från Libyenkriget  -  Kenneth Nilsson

Torsdagen 18 okt: Arktiska expeditioner  -  Bertil Larsson

Torsdagen 20 sep: Invasionen i Normandie  -  Gunnar Ehnberg

 

                   

Thulins Flygskola 100 år

 

För drygt 100 år sedan (1915) startade Enoch Thulin sin flygskola på Ljungbyhed.

Det är samtidigt 106 år sedan pionjärena Oskar Ask och Hjalmar Nyrop började med sina flygförsök på samma hed. Nyrop blev den förste svensk att med ett svenskbyggt flygplan komma i luften under sensommaren 1910.

 

Thulin hade startat flygplantillverkning i Landskrona och då första världskriget bröt ut fick han sälja flygplan till försvaret. I avtalet ingick att han också skulle utbilda piloter. Eftersom han hade samarbete med både Ask och Nyrop, föll det sig ganska naturligt att förlägga flygskolan till Ljungbyhed.

 

Det var på grund av kriget flygförbud i hela landet för civila flygplan, utom i områden med dispens. Thulin fick den 5 juli 1915 dispens att bedriva flygverksamhet i området mellan järnvägen Landskrona-Åstorp-Hässleholm-Eslöv-Landskrona. Den första kullen, sex militära elever ”ryckte in” den 16 juli. Då fanns inga flygplan på Ljungbyhed utan eleverna fick först utbildning i motor- och flygplanlära i Landskrona. Troligen kom första flygplanet till Ljungbyhed den 5 augusti och då började den egentliga flygutbildningen.

 

Verksamheten växte efterhand så att även civila elever fick sin utbildning vid skolan. Till och med några utländska elever antogs.

 

Sammanlagt utbildades 101 elever vid flygskolan. Många kända namn återkommer senare inom svenskt flyg. Här utbildades exempelvis Arvid Flory som blev F5:e förste chef, ”Amaltheamannen” Anton Nilsson och fröken Elsa Andersson, Sveriges första ”aviatris”. Hon blev samtidigt den siste eleven som fick sitt certifikat vid skolan.

 

Vi uppmärksammar detta med en temautställning.

 

Efter Enoch Thulins haveri med dödlig utgång den 14 maj 1919, gick skolan allt sämre och  gick till slut i konkurs.

Resterna, inklusive vissa byggnader, såldes på offentlig auktion i slutet av 1920.

 

 

 

 

 

 

 

Enoch Thulin    Ljungbyhed 5 aug 1915

 

Elsa Andersson

 

Första elevomgången (Thulin 3:e  f.v.)

Hangarer/flygplan  1916